MIKÄ SIIVOUKSESSA MAKSAA?

09.02.2016 08:49

Tarjousta katsottaessa saattaa tuntua siltä, että hinta on liian korkea. Mutta mistä asiakkaan oikeastaan kannattaa maksaa

Aivan oikein – lattiathan lopussa kiiltää ja paikat ovat puhtaita. Mutta ennen kuin paikat kiiltävät, niin takana on monta erillistä työvaihetta.

Siivous on 80 % käsityötä. Tällöin työ on hidasta suorittaa ja useasti siivouksen neliöteho on 20-30m2/h/työntekijä. 

Tehoon (työn nopeuteen) vaikuttavat materiaali, likaisuusaste, määrä, pinttyneisyys ja koneiden käyttö, muutamia luetellaksemme.

Hinta muodostuu siis työhön käytetystä työajasta, koneista, työvälineistä ja puhdistusaineista. Lisäksi huomioidaan yrityksen muut kiinteät kulut kuten, toimitilat, varasto, autot, vakuutukset, johto ym..

Siivouspalvelussa piilee monia ongelmia, jotka voivat aiheuttaa ns. piilokustannuksia. Ammattitaidoton henkilökunta voi pilata materiaaleja ja aiheuttaa paljon turhaa vaivaa asiakkaalle. Myös väärällä työajan laskennalla ja hinnoittelulla saatetaan helppo ja selkeä työ saada epäonnistumaan.

Jos hinta ei sisällä edes palkkoja sivukuluineen, niin tällöin voidaan vetää johtopäätös, että liian halpa tarjous ei voi sisältää riittävästi työtunteja.

Ja tästä puolestaan seuraa, että töitä jää tekemättä tai tehdään liian nopeasti - huolimattomasti.


Kun palvelu hinnoitellaan liian alhaiseksi, niin yksikään osapuoli – asiakas, työntekijä, siivousliike – ei saa itselleen haluamaansa hyötyä.

Oikein hinnoiteltu siivous pystytään suuremmalla todennäköisyydellä suorittamaan sovitussa ajassa ja hinta vastaa tehtävää työtä – ei enempää tai vähempää! Näin asiakas saa parhaan mahdollisen hinta-laatusuhteen ostamalleen siivouspalvelulle.

Hyvin harvoin kilpailutilanteessa kohtaa siivousliikettä, joka on erikoistunut tietyn asiakasryhmän tai siivouspalvelun kehittämiseen.

Liian usein siivousliikkeet ovat erikoistuneet edulliseen hintaan!

Pitää kuitenkin muistaa, että asiakas on keskeisessä roolissa, koska ilman asiakasta ei ole työtä, ei siivottavaa.

Tästä syystä asiakasta on palveltava yli hänen odotustensa ja siivottava tilat tarkasti sopimuksen mukaan, oikeaan hintaan.

Voisiko kilpailukeinoksi nostaa osaaminen ja tehokkuus - siten asiakkaat saisivat parempaa palvelua kilpailukykyiseen hintaan. Tämä jos mikä nostaisi myös meidän siivousliikkeiden arvostusta asiakkaittemme silmissä!

Yhteenvetona voidaankin sanoa, että osaamaton työntekijät ( siivoojat eivät tiedä mitä heidän tulee tehdä ja millainen työn lopputuloksen tulee olla), heikosti toimiva organisaatio, liian halpa hinta, huono työn jälki, virheet ja unohdukset lieveilmiöineen maksavat asiakkaalle aikaa ja rahaa mieliharmin ja hänen omaa ajankäyttönsä muodossa.

Epäselvyyksien välttämiseksi tulee määritellä tarkasti, yhdessä asiakkaan kanssa työn lopputulos ja kuvaus siitä miten työ tehdään: siivoojat tietävät mitä heidän tulee tehdä, milloin ja missä sekä asiakas tietää mitä on ostanut ja hän pystyy seuraamaan työn toteutumista.